Osassa 2 käytiin läpi viikot 1 – 17. Kunniallisen ja eläväksitekevän ristin juhlaa (14.9.) seuraavan sunnuntain jälkeisestä maanantaista alkaen liturgioissa evankeliumit luetaan 18. helluntain jälkeisestä sunnuntaista alkavan järjestyksen mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että useimpina vuosina osa liturgioiden evankeliumiteksteistä jää lukematta. Mikäli pääsiäinen on ollut hyvin varhain, niin joinakin vuosina ennätetään lukea kaikki evankeliumiperikoopit. Lukematta jääneitä evankeliumiperikooppeja voidaan lukea 33. helluntain jälkeisen viikon jälkeen, mikäli seuraava sunnuntai ei ole jo publikaanin ja fariseuksen sunnuntai. Epistoloiden kohdalla tällaista tekstien ”yli hyppäämistä” ei tapahdu, vaan niitä luetaan järjestyksen mukaisesti.
Joidenkin sunnuntaipäivien kohdalla järjestys vaihtuu, erityisesti niinä lauantai- ja sunnuntaipäivinä, jotka liittyvät Kristuksen syntymän ja Kristuksen kasteen juhliin.
Kreikkalaisen ja slaavilaisen perinteen välillä on epistola- ja evankeliumiteksteissä teknisiä eroja, itse teksteihin ne eivät vaikuta. Ensimmäisenä voi todeta sen, että slaavilaisessa perinteessä sekä evankeliumi- että epistolakirjan teksti on kokonaisuudessaan paikallaan. Tähän tekstiin on merkitty, mistä kohdasta minkäkin päivän lukuosuus alkaa ja päättyy, sekä mitkä ovat tekstin alkusanat. Jos esimerkiksi teksti alkaa sanalla ”he”, niin tekstiin on laitettu nimet. Tekstien alkusanoilla siis selkeytetään luettavan tekstin alkua. Kreikkalaisessa järjestelmässä raamatun teksti ei ole kokonaisuudessaan, vaan siinä on täysin valmisteltuna kyseisen päivän teksti (perikooppi) alkusanoineen. Kreikkalaisessa epistola- ja evankeliumikirjassa ei siis ole ”koko Uutta testamenttia”, vaan vain se teksti, mikä luetaan jumalanpalveluksissa. Suomessa painettu alttarievankeliumi noudattaa kreikkalaista järjestystä. Epistolakirjaa ei ole laadittu erikseen Suomessa, vaan lukija käyttää jumalanpalveluksissa Raamattua (Uutta testamenttia), josta hän lukee.
Toinen ero koskee evankeliumin ilmoittamistapaa. Slaavilaisessa käytännössä viikot on merkitty alkaen helluntaista, monesko sunnuntai / viikko helluntaista on menossa. Kreikkalaisessa järjestelmässä helluntain jälkeinen aika evankeliumien kohdalla on jaettu kahtia. Helluntain jälkeiset sunnuntait 1 – 17 ovat Matteuksen sunnuntaipäiviä (kuinka mones Matteuksen sunnuntai) ja helluntain 18. viikosta eteenpäin Luukkaan sunnuntaipäiviä. Tämä johtuu siitä, että helluntain jälkeen luetaan ensin Matteuksen evankeliumia ja viikon 18 kohdalla siirrytään Luukkaan evankeliumiin. Suomalainen alttarievankeliumi noudattaa kreikkalaista mallia. Teksteihin tällä ei ole merkitystä, ero on vain ilmoittamistavassa. Epistoloiden ilmoittamistavassa ei ole eroa slaavilaisessa ja kreikkalaisessa järjestelmässä. Noudatan tässä slaavilaisen maailman esittämistapaa, koska se on suomalaiselle tutumpi, sillä olemme tottuneet kalenterin ilmoittamaan helluntain jälkeiseen viikkoon.
17. sunnuntai, viikot 17 – 33
17. sunnuntai. Vig. Luuk. 24: 36 – 53. Lit. 2. Kor. 6: 16 – 7: 1; Matt. 15: 21 – 28.
Jos pääsiäisen myöhäisen ajankohdan takia Luukkaan evankeliumilukujen sarjasta jää puuttumaan sunnuntaiteksti ennen Sakkeusta kertovaa perikooppia, joka aina edeltää publikaanin ja fariseuksen sunnuntaita, luetaan liturgian evankeliumi kanaanilaisnaisesta (vrt. ylle). Hyvin usein tämä evankeliumi on joko Ristin juhlaa edeltävänä sunnuntaina tai sitä seuraavana sunnuntaina (tai myöhemmin), jolloin luetaan kyseisille sunnuntaipäiville erikseen määrätty evankeliumi.
18. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Ef. 4: 25 – 32; Luuk. 3: 19 – 22.
Ti: Ef. 5: 20 – 26; Luuk. 3: 23 – 4: 1.
Ke: Ef. 5: 25 – 33; Luuk. 4: 1 – 15.
To: Ef. 5: 33 – 6: 9; Luuk. 4: 16 – 22.
Pe: Ef . 6: 18 – 24; Luuk. 4: 22 – 30.
La: 1. Kor. 15: 39 – 45; Luuk 4: 31 – 36.
18. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 1 – 10. Lit. 2. Kor. 9: 6 – 11; Luuk. 5: 1 – 11.
19. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Fil. 1: 1 – 7; Luuk. 4: 38 – 44.
Ti: Fil. 1: 8 – 14; Luuk. 5: 12 – 16.
Ke: Fil. 1: 12 – 20; Luuk. 5: 33 – 39.
To: Fil. 1: 20 – 27; Luuk. 6: 12 – 19.
Pe: Fil. 1: 27 – 2: 4; Luuk. 6: 17 – 23.
La: 1. Kor. 15: 58 – 16: 3; Luuk. 5: 17 – 26.
19. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 11 – 18. Lit. 2. Kor. 11: 31 – 12: 9; Luuk. 6: 31 – 36.
20. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Fil. 2: 12 – 16 a; Luuk. 6: 24 – 30.
Ti: Fil. 2: 16 b – 23; Luuk. 6: 37 – 45.
Ke: Fil. 2: 24 – 30; Luuk. 6: 46 – 7: 1.
To: Fil. 3: 1 – 8; Luuk. 7: 17 – 30.
Pe: Fil. 3: 8 – 19; Luuk. 7: 31 – 35.
La: 2. Kor. 1: 8 – 11; Luuk. 5: 27 – 32.
20. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 19 – 31. Lit. Gal. 1: 11 – 19; Luuk. 7: 11 – 16.
Jos Luukkaan 3. sunnuntai (tämä su) sattuu lokakuun 11. tai 12. päiväksi, jolloin vietetään Nikean VII ekumeenisen kirkolliskokouksen pyhien isien sunnuntaita (lokakuun 11. – 17. päivänä), luetaan Luukkaan 4. sunnuntain (seuraava su) evankeliumi. Tässä tapauksessa Luukkaan 3. sunnuntain evankeliumi luetaan seuraavana sunnuntaina. Sunnuntaievankeliumit siis vaihtavat paikkaa, mikä ei vaikuta muiden päivien evankeliumilukuihin. Slaavilaisessa perinteessä tätä vaihdosta ei tehdä, vaan Nikean VII ekumeenisen kirkolliskokouksen pyhien isien sunnuntaihin lisätään epistola (Hepr. 13: 7 – 16) sekä evankeliumi (Joh. 17: 1 – 13).
21. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Fil. 4: 10 – 23; Luuk. 7: 36 – 50.
Ti: Kol. 1: 1 – 2 a, 7 – 11; Luuk. 8: 1 – 3.
Ke: Kol. 1: 18 – 23; Luuk. 8: 22 – 25.
To: Kol. 1: 24 – 29; Luuk. 9: 7 – 11.
Pe: Kol. 2: 1 – 7; Luuk. 9: 12 – 18 a.
La: 2. Kor. 3: 12 – 18; Luuk. 6: 1 – 10.
21. sunnuntai. Vig. Joh. 21: 1 – 14. Lit. Gal. 2: 16 – 20; Luuk. 8: 5 – 15.
22. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Kol. 2: 13 – 20; Luuk. 9: 18 – 22.
Ti: Kol. 2: 20 – 3: 3; Luuk. 9: 23 – 27.
Ke: Kol. 3: 17 – 4: 1; Luuk. 9: 44 – 50.
To: Kol. 4: 2 – 9; Luuk. 9: 49 – 56.
Pe: Kol. 4: 10 – 18; Luuk. 10: 1 – 15.
La: 2. Kor. 5: 1 – 10; Luuk. 7: 2 – 10.
22. sunnuntai. Vig. Joh. 21: 15 – 25. Lit. Gal. 6: 11 – 18; Luuk. 16: 19 – 31.
Kreikkalaisen järjestyksen mukaan kyseessä on Luukkaan 5. sunnuntai. Tämä evankeliumi pitäisi lukea sunnuntaina 30. lokakuuta – 5. marraskuuta. Kertomus rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta on muistuttamassa voimakkaasti koetusta luonnonilmiöstä Konstantinopolissa (6.11.472). Kaupungin ylle näytti satavan tulta ja tulikiveä ja mustaa tuhkaa. Kaupunki säästyi Sodoman kohtalolta vain Jumalan pitkämielisyyden takia. Tuhkapilvi oli peräisin tuolloisesta Vesuviuksen purkauksesta, kuten nykyisin tiedämme.
Jos Luukkaan 5. sunnuntai sattuu lokakuun 23. – 26. päivään, luetaan Luukkaan 6. sunnuntain evankiliumi; seuraavana sunnuntaina, 30. lokakuuta – 2. marraskuuta luetaan Luukkaan 5. sunnuntain evankeliumi.
Jos Luukkaan 5. sunnuntai on lokakuun 20. – 22. päivänä, luetaan Luukkaan 6. sunnuntain evankeliumi; seuraavana sunnuntaina, lokakuun 27. – 29. päivänä luetaan Luukkaan 7. sunnuntain evankeliumi; sitä seuraavana sunnuntaina, joka tulee marraskuun 3. – 5. päivänä, luetaan Luukkaan 5. sunnuntain evankeliumi.
Slaavilaiset ohjeet eivät näytä sisältävän näitä kreikkalaisen järjestelmän mukaisia lukemisjärjestyksen muutoksia.
23. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 1. Tess. 1: 1 – 5; Luuk. 10: 22 – 24.
Ti: 1. Tess. 1: 6 – 10; Luuk. 11: 1 – 10.
Ke: 1. Tess. 2: 1 – 8; Luuk. 11: 9 – 13.
To: 1. Tess. 2: 9 – 14 a; Luuk. 11: 14 – 23.
Pe: 1. Tess. 2: 14 – 19; Luuk. 11: 23 – 26.
La: 2. Kor. 8: 1 – 5; Luuk. 8: 16 – 21.
23. sunnuntai. Vig. Matt. 28: 16 – 20. Lit. Ef. 2: 4 – 10; Luuk. 8: 27 – 39 (Kirkkoslaavinkielinen evankeliumiluku alkaa jo jakeesta 26).
24. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 1. Tess. 2: 20 – 3: 8; Luuk. 11: 29 – 33.
TI: 1. Tess. 3: 9 – 13; Luuk. 11: 34 – 41.
Ke: 1. Tess. 4: 1 – 12; Luuk. 11: 42 – 46.
To: 1. Tess. 5: 1 – 8; Luuk. 11: 47 – 12: 1.
Pe: 1. Tess. 5: 9 – 13, 24 – 28; Luuk. 12: 2 – 12.
La: 2. Kor. 11: 1 – 6; Luuk. 9: 1 – 6.
24. sunnuntai. Vig. Mark. 16: 1 – 8. Lit. Ef. 2: 14 – 22, Luuk. 8: 41 – 56.
25. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 2. Tess. 1: 1 – 10; Luuk. 12: 13 – 15, 22 – 31.
Ti: 2. Tess. 1: 10 b – 2: 2; Luuk. 12: 42 – 48.
Ke: 2. Tess. 2: 1 – 12; Luuk. 12: 48 – 59.
To: 2. Tess. 2: 13 – 3: 5, Luuk. 13: 1 – 9.
Pe: 2. Tess. 3: 6 – 18; Luuk. 13: 31 – 35.
La: Gal. 1: 3 – 10; Luuk. 9: 37 – 43.
25 sunnuntai. Vig. Mark. 16: 9 – 20. Lit. Ef. 4: 1 – 6; Luuk. 10: 25 – 37.
26. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 1. Tim. 1: 1 – 7; Luuk. 14: 1 a, 12 – 15 Kirkkoslaavinkielisessä evankeliumissa teksti periaatteessa alkaa jakeesta 12, mutta ohjeen mukaan sen alkusanoina on jakeen 1 a teksti).
Ti: 1. Tim. 1: 8 – 14; Luuk. 14: 25 – 35.
Ke: 1. Tim. 1: 18 – 20; 2: 8 – 15: Luuk. 15: 1 – 10.
To: 1. Tim. 3: 1 – 13; Luuk. 16: 1 – 9.
Pe: 1. Tim. 4: 4 – 8, 16; Luuk. 16: 15 – 18; 17: 1 – 4.
La: Gal. 3: 8 – 12; Luuk. 9: 57 – 62.
26. sunnuntai. Vig. Luuk. 24: 1 – 12. Lit. Ef. 5: 8 b – 19. Luuk. 12: 16 – 21.
27. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 1. Tim. 5: 1 – 10; Luuk. 17: 20 – 25.
Ti: 1. Tim. 5: 11 – 21; Luuk. 17: 26 – 37.
Ke: 1. Tim. 5: 22 – 6: 11 a; Luuk. 18: 15 – 17, 26 – 30.
To: 1. Tim. 6: 17 – 21; Luuk. 18: 31 – 34.
Pe: 2. Tim. 1: 1 – 2, 8 – 18; Luuk. 19: 12 – 28.
La: Galat. 5: 22 – 6: 2; Luuk. 10: 19 – 21.
27. sunnuntai. Vig. Luuk. 24: 12 – 35. Lit. Ef. 6: 10 – 17; Luuk. 13: 10 – 17.
Sunnuntain liturgian evankeliumista löytyy erilaisia ohjeita. Kreikkalaisen järjestyksen mukaan tämä evankeliumi luetaan sunnuntaina, joulukuun 4. – 10. päivänä eli esi-isien sunnuntaita edeltävänä sunnuntaina. Venäläiset ohjeet vaikenevat tästä vaihdoksesta.
28. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 2. Tim. 2: 20 – 26; Luuk. 19: 37 – 44.
Ti: 2. Tim. 3: 16 – 4: 4; Luuk. 19: 45 – 48.
Ke: 2. Tim. 4: 9 – 22; Luuk. 20: 1 – 8.
To: Tiit. 1: 5 – 2: 1; Luuk. 20: 9 – 18.
Pe: Tiit. 1: 15 – 2: 10; Luuk. 20: 19 – 26.
La: Ef. 1: 16 – 23; Luuk. 12: 32 – 40.
28. sunnuntai. Vig. Luuk. 24: 36 – 53. Lit. Kol. 1: 12 – 18; Luuk. 14: 16 – 24.
Tämän sunnuntain liturgian evankeliumi on luettava aina esi-isien sunnuntaina. Milloin esi-isien sunnuntai ei ole 28. sunnuntaina, vaihdetaan evankeliumitekstit siten, että 28. sunnuntaina luetaan esi-isien sunnuntaiksi sattuva teksti. Pyhien esi-isien sunnuntaina luetaan 29. sunnuntain epistola (Kol. 3: 4 – 11).
29. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Hepr. 3: 5 – 11, 17 – 19; Luuk. 20: 27 – 44.
Ti: Hepr. 4: 1 – 13; Luuk. 21: 12 – 19.
Ke: Hepr. 5: 11 – 6: 8; Luuk. 21: 5 – 8 a, 10 – 11, 20 – 24.
To: Hepr. 7: 1 – 6; Luuk. 21: 28 – 33.
Pe: Hepr. 7: 18 – 25; Luuk. 21: 37 – 22: 8.
La: Ef. 2: 11 – 13; Luuk. 13: 18 – 29.
29. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 1 – 10. Lit. Kol. 3: 4 – 11, Luuk. 17: 12 – 19.
Huomaa, että 29. sunnuntain epistola (Kol. 3: 4 – 11) luetaan aina esi-isien sunnuntaina. Kreikkalaisessa järjestyksessä tämän sunnuntain evankeliumia ei lueta omalla paikallaan. Jos pääsiäinen on 8. – 25. huhtikuuta, luetaan tämä evankeliumi sunnuntaina 14. – 20. 1. Jos pääsiäinen on ennen huhtikuun 8. päivää, tämän sunnuntain evankeliumi jää lukematta. Slaavilaisessa järjestyksessä tämä sunnuntai luetaan omalla paikallaan.
30. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Hepr. 8: 7 – 13; Mark. 8: 11 – 21.
Ti: Hepr. 9: 8 – 10, (11 – 14), 15 – 23; Mark. 8: 22 – 26.
Ke: Hepr. 10: 1 – 18; Mark. 8: 30 – 34.
To: Hepr. 10: 35 – 11: 7; Mark. 9: 10 – (15) 16.
Pe: Hepr. 11: 8, (9 – 10), 11 – 16; Mark. 9: 33 – 41.
La: Ef. 5: 1 – 8; Luuk. 14: 1 – 11.
Tämän viikon ohjeissa on ongelmia. Ilman sulkuja olevat ohjeet ovat kirkkoslaavinkielisen ohjeistuksen mukaiset. Suluissa olevat ovat kreikkalaisen järjestyksen mukaisia, mutta eivät aukottomia. Tekstin puolesta torstain evankeliumi olisi johdonmukaisempi kreikkalaisen järjestyksen mukaisena.
30. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 11 – 18. Lit. Kol. 3: 12 – 16; Luuk. 18: 18 – 27.
30. helluntain jälkeisen sunnuntain epistola luetaan 29. helluntain jälkeisenä sunnuntaina, jos se sattuu ajalle 4. – 10. joulukuuta. 30. sunnuntain paikalla luetaan 29. sunnuntain epistola. 30. sunnuntain evankeliumi luetaan aina ennen helluntain 27. sunnuntain evankeliumia (Luuk. 13: 10 – 17), sunnuntaina, marraskuun 24. – 30. päivänä.
31. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Hepr. 11: 17 – 23, (24 – 26) 27 – 31; Mark. 9: 42 – 10: 1.
Ti: Hepr. 12: 25 – 26 (27); 13: 22 – 25; Mark. 10: 2 – 12.
Ke: Jaak. 1: 1 – 18; Mark. 10: 11 – 16.
To: Jaak. 1: 19 – 27; Mark. 10: 17 – 27.
Pe: Jaak. 2: 1 – 13; Mark. 10: 23 – 32.
La: Kol. 1: (1 -) 3 – 6; Luuk. 16: 10 – 15.
Suluissa olevat jaenumerot viittaavat kreikkalaiseen järjestelmään, ilman sulkuja slaavilaiseen. Tekstit eivät sisällöltään oleellisesti muutu.
31. sunnuntai. Vig. Joh. 20: 19 – 31. Lit. 1. Tim. 1: 15 – 17; Luuk. 18: 35 – 43.
Tämän sunnuntain evankeliumi jää usein lukematta. Jos se jonain vuotena luetaan, ohjeet sen lukemiseksi ovat moninaiset.
32. helluntain jälkeinen viikko
Ma: Jaak. 2: 14 – 26; Mark. 10: 46 – 52.
Ti: Jaak. 3: 1 – 10; Mark. 11: 11 – 23.
Ke: Jaak. 3: 11 – 4: 6; Mark. 11: 22 (23) – 26. (Slaavinkielinen ohje on suluissa. Luettava evankeliumin teksti on kuitenkin sama, sillä teksti jakautuu kreikankielisessä ja kirkkoslaavinkielisessä eri tavoin jakeisiin.)
To: Jaak. 4: 7 – 5: 9; Mark. 11: 27 – 33.
Pe: 1. Piet. 1: 1 – 2, 10 – 12; 2: 6 – 10 (slaavinkielinen), 1. Piet. 1: 1 – 2: 10 (kreikankielinen); Mark. 12: 1 – 12.
La: 1. Tess. 5: 14 – 23; Luuk. 17: 3 – 10.
32. sunnuntai. Vig. Joh. 21: 1 – 14. Lit. 1. Tim. 4: 9 – 15; Luuk. 19: 1 – 10.
Kreikkalaisen ohjeen mukaan tämän sunnuntain (Sakkeus) evankeliumia ei lueta ennen teofanian jälkeistä sunnuntaita. Jos pääsiäinen on varhain, niin voi tulla sellainen tilanne, että tätä evankeliumia ei sinä vuonna lueta.
Tästä alkaa vakio. Seuraavan maanantain epistola luetaan publikaanin ja fariseuksen sunnuntaita edeltävänä maanantaina. Tekstien järjestys on vakio, joka ulottuu aina helluntaihin ja kaikkien pyhien sunnuntaihin asti. Jos helluntain jälkeisiä viikkoja on enemmän kuin on tarpeen, lopusta jätetään lukematta tarvittava määrä. Jos viikkoja on liian vähän, niin muodostetaan täydennysviikkoja. Kreikkalaisen ohjeen mukaan, mikäli syksyn ristin juhlan yhteydessä tapahtuneen Luukkaan evankeliumiin tapahtuneen siirtymän vuoksi jäi lukematta evankeliumitekstejä, niitä voidaan lukea nyt täydennysviikkojen aikana. Tämä ei koske epistoloita, sillä niiden kohdalla ei tapahtunut siirtymää. Jos näitä väliin jääneitä evankeliumeja ei ole, tai niitä on liian vähän, niin sekä arkipäivien epistolat ja evankeliumit voidaan ottaa Minean pyhien mukaisesti. Sunnuntaipäivien epistolat ja evankeliumit riippuvat siitä, milloin pääsiäinen on.
33. helluntain jälkeinen viikko
Ma: 1. Piet. 2: 21 – 3: 9; Mark. 12: 13 – 17.
Ti: 1. Piet. 3: 10 – 22; Mark. 12: 18 – 27.
Ke: 1. Piet. 4: 1 – 11; Mark. 12: 28 – 37.
To: 1. Piet. 4: 12 – 5: 5; Mark. 12: 38 – 44.
Pe: 2. Piet. 1: 1 – 10; Mark. 13: 1 – 8.
La: 2. Tim. 2: 11 – 19; Luuk. 18: 2 – 8.
Vanhan rukous- ja hartauskirjan ohje:
Ellei publikaanin ja fariseuksen sunnuntai seuraa heti tätä viikkoa, niin on tässä rekisterissä mentävä niin monta viikkoa taaksepäin, kuinka monta viikkoa jää väliin. Toisin sanoen ennen publikaanin ja fariseuksen viikkoa kerrataan helluntain jälkeisen ajan loppuviikkoja.